fbpx

חייב איניש?

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

"חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע" – מנגינת השיר מלווה אותי מילדות. את השיר שרנו במסיבות הפורים ובחג עצמו כאשר סביב השולחן יושבים בני המשפחה כשהם מבושמים, מי יותר ומי פחות.

השתייה בפורים נתפסה בעיניי כדבר נורמטיבי, חיובי וכמובן כמצווה. השאלות סביב הנושא הזה עלו רק כשהתחלתי לעבוד עם בני נוער, והכרתי את המורכבות בשתיית אלכוהול בקרב הצעירים.

בשיחה עם מחנך באחת מהישיבות התיכוניות על שתיית אלכוהול בפורים יחד עם התלמידים, הוא סיפר שכאשר הוא שותה בפורים הוא מרגיש שהדבר מקרב אותו לבורא. הוא הוסיף שהשתייה מאפשרת לו חוויה ייחודית ורוחנית שאותה הוא שומר בכל שנה לפורים. את הלילה הוא מעביר בלימוד מהספרים הקדושים יחד עם חבריו הטובים, בשמחה ובהתלהבות.

אין ספק ששתיית אלכוהול גורמת לאדם להיפתח, "לזרום" ולעיתים אף להגיע לשמחה. אך נשאלת השאלה, מה בנוגע לבני הנוער? האם ראוי לעודד אותם לשתות בפורים בגלל המצווה, או שמא כדאי להימנע מכך, שהרי מוחם של בני הנוער מצוי בשלבי התפתחות והיכולת שלהם לקבל החלטות מושכלות מוגבלת, והם לא ידעו להגביל את השתייה למידה שלא תגרום להם לאבד שליטה על עצמם?

במסגרת תפקידי אני נפגשת עם יועצות ועם אנשי חינוך בבתי הספר העל-יסודיים בחמ"ד ונחשפת להיקף הנרחב של שתיית אלכוהול בקרב בני הנוער – ולא רק בפורים. אנו יודעים שחלק גדול מאוכלוסיית התלמידים בגיל 13 ומעלה שותים משקאות אלכוהוליים במסיבות, בסופי שבוע, במפגשים חברתיים ועוד… חלקם אף צורך את האלכוהול באופן קבוע.

אין צורך לדבר על הנזק הבריאותי הנגרם משתייה מופרזת. אך הדאגה שלנו כאנשי חינוך נתונה לשני היבטים משמעותיים: א. התנהגות הנערים בזמן השפעת האלכוהול. ב. תרבות של יצירת תלות בחומר חיצוני בשביל ליהנות וליצור אווירה. וכאשר אנו משוחחים עם בני הנוער אנו מעוניינים לעורר את המחשבה שלהם בעיקר בשני היבטים אלו.

כדי לקרב אלינו את בני הנוער חשוב שבשיחות איתם נהיה אמפטיים ולא שיפוטיים. אנו כמבוגרים נראים לעיתים רבות בעיני בני הנוער כלא מעודכנים ולא רלוונטיים. קיימות לכך סיבות אובייקטיביות, כגון: פערי הגיל, הטכנולוגיה שהתפתחה, ועוד. אך יש דבר שאנו יכולים לשלוט בו והוא המרחב בשיח עם המתבגרים. בשיחה איתם אנו יכולים לשכלל את יכולת ההקשבה שלנו, הבעת האמפטיה כלפי הצורך שלהם, הבנה של מצבי החיים המורכבים שעימם הם מתמודדים, הכרה של הסיבות והחסרים שהם מנסים למלא באמצעות שתיית אלכוהול ושימוש בחומרים אחרים. ומתוך כך לנסות לחשוב יחד איתם על חלופות אפשריות לחומרים חיצוניים, מילוי החסר דרך שיחה, קרבה לדמויות משמעותיות ועוד.

בנוגע לשתייה בפורים: ברור שהשתייה בפורים היא מצווה, אבל גם למצווה זו יש גדרים, ואם יש חשש שהיא תביא את בני הנוער להתנהגות לא ראויה ברור שאין לעודדם לכך. עם זאת, אפשר לנצל את ההזדמנות ולשוחח עם התלמידים בגובה העיניים מתוך רצון כן להכיר אותם, להבין את התרבות שלהם, וכמובן להעביר אליהם את הערכים של שליטה עצמית, היכולת לומר לא, אחריות כלפי החברים. בנוסף, נוכל לעזור להם לפתח מודעות עצמית לצורך בשתיית אלכוהול, להבין ממה הוא מונע ולתת מענה לכל מקרה לגופו.

 

**

אסתי כהן, יועצת חינוכית ומדריכת יועצים מחוזית למניעת שימוש באלכוהול, סמים וטבק.

estycohen84@gmail.com

שיתוף ב facebook

שתפו את הכתבה

למאמרים נוספים

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן